Digiopastusta ja muuta matalan kynnyksen neuvontaa #2370
Järjestetään säännöllistä opastusta esimerkiksi digiasioista, junalippujen ostoon, Keusoten ja Kelan asiointiin ja pankkipalveluiden käyttöön sekä muuta käytännön matalan kynnyksen neuvontaa, kuten missä kierrätyspisteet sijaitsevat. Tärkeintä olisi, että paikalla olisi säännöllisesti oikea ihminen (ei vain numeroa johon soittaa), jolta voisi kasvotusten kysyä apua erilaisiin arjen käytännön haasteisiin. Tällä hetkellä tällaista apua pyydetään paljon kirjaston tiskiltä, mikä taas vie aikaa kirjaston työntekijöiltä heidän pääasiallisesta työstään. Opastusta voitaisiin antaa esim. kirjastoilla, uudella Prismalla, Tuusinfossa tai Moniolla. Opastus hyödyttäisi erityisesti ikäihmisiä, mutta myös monia muita. Yhteistyökumppaneina voisivat toimia Kansalaisneuvonta, Entersenior ja Tuusulan opisto.
Idea annettu pääkirjaston senioriklubin pop up -ideapajassa 25.1.2023.
Jaa